سلامت

چگونه خواب ممکن است بر خطر آلزایمر تأثیر بگذارد؟

چگونه خواب ممکن است بر خطر آلزایمر تأثیر بگذارد؟

درست مانند خوردن و آشامیدن، خواب برای عملکرد بدن ضروری است. برای سال ها، دانشمندان تاثیر خواب بر سلامت کلی را مورد مطالعه قرار داده اند. یکی از زمینه‌های مهمی که در سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته، تأثیر خواب بر زوال عقل به طور کلی و بیماری آلزایمر است. اگرچه تحقیقات هنوز ادامه دارد و هنوز به پاسخ‌هایی نیاز است، متخصصان پزشکی معتقدند خواب نقش مهمی در حفظ سلامت مغز دارد.

close-up of older person's wrinkled forearmاشتراک گذاری در Pinterest
آیا خواب تأثیر دارد خطر آلزایمر؟ بررسی می کنیم. اعتبار تصویر: Oleksii Syrotkin/Stocksy.

اگرچه توصیه می شود بیشتر بزرگسالان 7 ساعت یا بیشتر خواب هر شب، بسیاری از مردم با چشم بسته شدن به اندازه کافی مشکل دارند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که محرومیت از خواب یک مشکل جهانی-منبع>.

یکی دیگر از نگرانی های بهداشت جهانی که اخیراً توجه زیادی به آن شده است، زوال عقل است، به طور کلی، و نوع خاصی از زوال عقل معروف به بیماری آلزایمر.

در حال حاضر، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر دنیا با زوال عقل زندگی می کند و انتظار می رود این عدد افزایش به 78 میلیون تا سال 2030 و 139 میلیون تا سال 2050.

زیرا خواب برای انواع عملکردهای مغز و بسیاری از افرادی که زوال عقل دارند تجربه اختلالات خواب، محققان علاقه بیشتری به کشف ارتباط بین خواب و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر دارند. ممکن است بیماری باشد

اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم که چرا خواب برای سلامت مغز بسیار مهم است و برخی از موارد دیگر روش هایی که دانشمندان معتقدند خواب با خطر زوال عقل مرتبط است.

براساس دکتر. کارن دی. سالیوان، عصب‌روان‌شناس دارای گواهی هیئت مدیره و مالک I Care FOR YOUR BRAIN، خواب عنصر اصلی سلامت جسمی و روانی از جمله سلامت مغز است:

“چندین کارکرد اصلی در طول خواب رخ می‌دهد، از جمله تثبیت حافظه، پردازش عاطفی، و فرآیند تمیز کردن عمیق. در خواب عمیق، مایع مغزی نخاعی و مغز سیستم ایمنی مواد زائد را از سلول های مغز ما پاک می کند.

«وقتی بیدار هستیم، نورون‌ها ماده شیمیایی به نام دکتر سالیوان ادامه داد: آدنوزین – محصول جانبی فعالیت سلول‌ها. «بدون خواب عمیق مداوم، آدنوزین و سایر مواد زائد مانند سلول‌های خون را پاکسازی نمی‌کنیم و نتیجه مزمن است. التهاب. التهاب مزمن علت یا تشدید کننده بسیاری از بیماری ها و اختلالات مغزی است.”

Dr. جان شوالتر، مدیر محصول در ارائه‌دهنده پلتفرم ارزیابی شناختی دیجیتال Linus Health، گفت که خواب نیز مهم است زیرا ترمیم‌کننده است، یعنی زمانی است که مغز و بدن برای بازیابی از فعالیت‌های روزانه کند می‌شوند.

او به Medical News Today توضیح داد: “بدون زمان برای بهبودی، مغز نمی‌تواند به اندازه کافی خود را از فرسودگی روزمره ترمیم کند.” “به مرور زمان این عدم ترمیم منجر به اختلال عملکرد و بیماری می شود.”

و دکتر. رافائل والد، عصب‌روان‌شناس در مؤسسه علوم اعصاب مارکوس سلامت باپتیست، می‌گوید مغز ما هر دو موجودات الکتریکی و شیمیایی هستند که به طور مداوم کار می‌کنند، دقیقاً شبیه موتور یک ماشین.

او به MNT توضیح داد: “در طول خواب، مغز استراحت می کند و برای کار بیشتر آماده می شود.” موتور خودرو بدون تعمیر و نگهداری نمی تواند به طور مداوم کار کند. خواب مانند یک تعویض روغن برای مغز است تا آن را برای کار بیشتر تجدید کند.”

محققان یک منطقه روی تأثیر خواب ضعیف تمرکز کرده‌اند — مانند آپنه خواب و بی خوابی – روی مغز

یک مطالعه در می 2023 نشان داد که آپنه خواب ممکن است به از دست دادن حجم مغز، که بر حافظه تأثیر می گذارد. یک مطالعه دیگر در ماه مه نشان داد که آپنه انسدادی خواب با افزایش مواد سفید ناهنجاری های مغز، و اشاره کرد که چنین ناهنجاری هایی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی.

یک مطالعه در ژوئن 2023 نشان می‌دهد که بی‌خوابی شروع خواب ممکن است خطر زوال عقل را افزایش می دهد. و مطالعه ای در دسامبر 2022 نشان داد که بی خوابی با سطوح بالاتر بیومارکر مایع مغزی نخاعی CSF Aβ42، که با بیماری آلزایمر مرتبط است.

“متاآنالیزهای بزرگ ارتباط بین کیفیت خواب ضعیف و از دست دادن حافظه را نشان داده است.” Deland/2011550″ target=”_blank” class=”content-link css-1pg8eb5″>دکتر. اوون دلند

، متخصص طب سالمندی در مرکز پزشکی دانشگاه هاکنزک، به MNT توضیح داد. خواب ضعیف نه تنها در فرآیندهای بهبودی طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند، بلکه اختلالات خواب مانند آپنه خواب در واقع می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، که هر دوی آنها نیز منطقی هستند خطر زوال عقل شما را افزایش می دهد.

او ادامه داد: “خواب ناکافی در توانایی مغز شما برای یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید اختلال ایجاد می کند.” بی خوابی و بدتر شدن حافظه نیز یک چرخه معیوب را تشکیل می دهد و اختلال در حافظه می تواند منجر به مشکلات بیشتر در خواب کافی شود.

یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه در سال گذشته تأثیر قرص ​​های خواب در خطر زوال عقل. با این حال، تحقیقات تاکنون متناقض بوده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در مارس 2023 نشان داد افرادی که داروی بی خوابی مصرف کرده اند suvorexant کاهش پروتئین های مرتبط با آلزایمر را تجربه کرد بتا آمیلوئید و tau.

برعکس، مطالعه دیگری در اوایل سال جاری نشان داد استفاده مکرر از داروهای خواب ارتباط با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در گروه های قومی خاص.

«قرص‌های خواب‌آور» اصطلاحی است که برای چندین نوع دارو، از جمله آنتی هیستامین‌ها استفاده می‌شود.، بنزودیازپین‌ها، هیپنوتیزم، و ضدافسردگی. هر نوع دارو به طور متفاوتی بر مغز تأثیر می گذارد و احتمالاً به تحقیقات متناقض کمک می کند.

او ادامه داد: خوانندگان به ویژه خوانندگان مسن باید با احتیاط به انواع قرص های خواب آور مراجعه کنند. «دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که رویکردهای غیر پزشکی شکست خورده باشند. همچنین مهم است که دلایل پزشکی رایج برای خواب ضعیف، مانند آپنه انسدادی خواب، قبل از شروع داروهای خواب بدون نسخه بررسی شود.”

“من فکر می کنم بهترین رویکرد می تواند آموزش خود در مورد چگونگی انجام آن باشد.” برای داشتن یک خواب خوب و سعی کنید از اقدامات غیردارویی برای بهبود خواب خود استفاده کنید، دکتر. دیوید مریل، روانپزشک سالمندان و مدیر علوم اعصاب اقیانوس آرام، به MNT گفت. «چیزهایی مانند بهداشت خواب، فعالیت‌های مدیتیشن در عصر، پایان می‌یابد – تمام آن رویکردهای غیردارویی عالی واقعاً شما را بسیار فراتر از روی آوردن به قرص‌های خواب‌آور در درازمدت می‌برد.

و همچنین محققان خواب عمیق و نقشی که در کمک به فرد در حفظ خاطرات خود ایفا می کند را بررسی کرده اند. .

دکتر دلند توضیح داد: «خواب عمیق مرحله‌ای از خواب است که در آن فعالیت مغز ما کند می‌شود و به راحتی از خواب بیدار نمی‌شویم». “این خواب بدون رویا است، معمولاً در اواخر شب، درست قبل از خواب رخ می دهد، که به عنوان REM شناخته می شود. در طول خواب عمیق، هورمون رشد آزاد می شود و بدن بازیابی و پاکسازی را انجام می دهد. ”

یک مطالعه در ماه مه 2023 می گوید که خواب عمیق ممکن است به محافظتمنبع معتبر> در برابر از دست دادن حافظه در افراد مسن با مقادیر بالای بتا آمیلوئید در مغز. و مطالعه‌ای که در اوایل این ماه منتشر شد نشان داد که استفاده از تحریک عمیق مغز در زمانی که فرد در خواب عمیق است href=”https://www.nature.com/articles/s41593-023-01324-5″ target=”_blank” rel=”noopener noreferrer” class=”content-link css-1pg8eb5″>بهبود توانایی مغز آنها برای ساختن خاطرات.

دکتر سالیوان گفت: «ما در افراد مسن‌تر که خواب شبانه با کیفیت بالایی دارند، کاهش حافظه کمتری مشاهده می‌کنیم. ما همچنین می دانیم که عملکردهای پاکسازی خواب در هنگام خواب عمیق در بهترین حالت خود هستند، که برخی از پروتئین های سمی را که برای ایجاد بیماری آلزایمر ایجاد می شوند حذف می کند.

دکتر. کلیفورد سگیل، متخصص مغز و اعصاب در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا.

«بخش جالب این نظریه این است که با طراحی پیر می‌شوید، مغز ما شما را رها نمی‌کند. به هر حال به آن امواج عمیق خواب. و با طراحی، با افزایش سن افراد، نیاز به خواب آنها کاهش می یابد. افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر می‌خوابند – به همین دلیل است که افراد جوان‌تر راحت‌تر می‌توانند خاطرات را تثبیت و شکل دهند.

و دکتر مریل گفت که اگرچه خواب عمیق ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. ، راه هایی برای کمک به افزایش آن وجود دارد.

«دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب، [مطمئن شدن] اینکه بعد از تاریکی هوا به صفحه نمایش نگاه نکنید، یک وعده غذایی بزرگ خیلی نزدیک به زمان خواب نخورید – همه این موارد ممکن است به شما کمک کند. ] خواب عمیق،» او توضیح داد.

اگرچه گاهی اوقات خوابیدن سخت است یک اولویت، همه کارشناسان بر این عقیده هستند که خواب کافی نه تنها برای سلامت مغز، بلکه برای سلامت کلی خوب حیاتی است.

دکتر والد گفت: «ما می دانیم که سلامت عمومی ضعیف، فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می دهد. بدون استراحت مناسب، بدن ما نمی تواند به درستی کار کند تا سلامتی را حفظ کند. متعاقباً، به نظر می رسد یک نتیجه منطقی باشد که خواب ضعیف ممکن است منجر به زوال عقل شود.”

در اینجا چند نکته از متخصصان در مورد چگونگی بهبود خواب شما آورده شده است:

  • سعی کنید. هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و بخوابید
  • از وسایل الکترونیکی که ساطع می کنند اجتناب کنید نور آبی — مانند تلویزیون، رایانه، تبلت یا تلفن های هوشمند — حداقل 1 تا 2 ساعت قبل از خواب.
  • به جای تماشای تلویزیون قبل از خواب خواندن را امتحان کنید
  • ورزش روزانه، اما نه درست قبل از خواب
  • از نوشیدنی های کافئین دار در بعد از ظهر
  • سعی کنید بعد از ظهر چرت نزنید
  • حداقل 1 ساعت قبل از رفتن، از خوردن وعده های غذایی بزرگ خودداری کنید. بخوابید
  • فقط زمانی به رختخواب بروید که احساس خواب آلودگی کردید
  • یک مراسم قبل از خواب ایجاد کنید تا به بدن خود بفهمانید که وقت آن رسیده است
  • این کار را انجام دهید. یک فعالیت آرامش بخش، مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق، قبل از خواب
  • محیط خواب خود را طوری تنظیم کنید که خنک، تاریک و ساکت باشد
  • از تخت خود فقط برای خواب و صمیمیت استفاده کنید
  • از ساعت هوشمند یا دستگاه دیگری برای ردیابی خواب خود استفاده کنید
  • وقتی از خواب بیدار می‌شوید، خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

و اگر متوجه شدید که خواب کافی ندارید، دکتر سگیل توصیه کرد که حتماً “بدهی خواب” خود را بپردازید.

“خواب بیشتر بهتر از خواب کمتر است و من قوی هستم. معتقد به بدهی خواب،» او ادامه داد. «اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یک شب خوب بخوابید، لطفاً بدهی خواب خود را در اسرع وقت بپردازید یا شب بعد بیشتر از میزان خوابی که قبلاً از دست داده‌اید بخوابید.»

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا